Twibfy is hét nieuwe social media platform van Nederlandse bodem. Hoewel het zich nog in de bètaversie bevindt, is de potentie van dit medium al duidelijk zichtbaar. Twibfy, dat op het eerste gezicht doet denken aan een mix van Pinterest en Google Afbeeldingen, wil inspireren door beeld en video’s. Content die je volgens de makers moet kunnen ontdekken, toevoegen, delen en organiseren.
De look en feel doet strak aan en heeft een urban gevoel door de rauwe beelden met donkere kleuren, kunstzinnige hoogstandjes en veel tatoeages. Misschien dat voor deze sfeer gekozen is om een andere doelgroep aan te spreken dan concurrenten als Pinterest en We Heart It, die voornamelijk een vrouwelijke doelgroep bedienen? Twibfy doet namelijk aan deze media denken. Je kunt beeld verzamelen en verspreiden en ze gebruiken hier allemaal hetzelfde symbool voor: een hartje.
Twiby is onderscheidend op technisch vlak
Maar Twibfy onderscheidt zich ook zeker en doet dat voornamelijk op technisch vlak. Want zoekbalken zijn niet meer nodig: zoeken doe je gewoon door je zoekwoord op een willekeurige plek op het scherm in te typen. En delen via Facebook krijgt ook een nieuwe dimensie: je sleept je afbeelding eenvoudig naar een contactpersoon uit je vriendenlijst, die automatisch verschijnt zodra je de afbeelding oppakt.
De vraag is of Twibfy een plek weet te bemachtigen tussen alle reeds succesvolle social media. Door een Amerikaans PR-bureau in de arm te nemen, doen de Nederlandse oprichters er in ieder geval alles aan om internationale bekendheid te creëren. De eerste stappen zijn gezet.